ÖNSÖZ

Konusu XVII. asrın esas üslup larından biri Sebk-i Hindî ve bu üslubun önemli temsilcilerinden sayılan Nâ’ilî-i Kadîm olan Yüksek Lisans çalışmamda en büyük amacım, Şark dünyası gibi geniş bir alanda etkisini gösteren bu tarzın özelliklerini örneklerle açıklamak ve gelecek çalışmalarda yol gösterecek bir kaynak ortaya koymaktı. Azerbaycan edebiyatında da bu üslubun tesirleri olmasına rağmen, örneklerimi Türk edebiyatından almamın sebebi, bu üslubun esas temsilcilerinin Anadolu sahasından olmasıdır. Benim için de ilginç bir konu olan Sebk-i Hindî’yi öğrenmek ve öğrenebildiklerimi aktarmak için çalıştım. Bunun için bu üslupla ve Nâ’ilî-i Kadîm’le ilgili bilgileri aramam ve taramam gerekti. Ansiklopediler ve sözü edilen konuların ele alındığı ilmi çalışmalar bu açıdan yardımcı oldu.
Kanaatime gelince, içinde tezat ve karamsarlık taşıyan Nâ’ilî’nin gazellerinin süslü ve bedii dili edebiyat tablosunda olumlu bir manzara oluşturmakla birlikte, Nâ’ilî’nin kendisi, bir insan olarak tam bir bütün olamamıştır. Nâ’ilî hafızama, bu zamana kadar sevdiğim Divan edebiyatı şairleri arasında olgunlaşmamış, kendini belli bir noktada bulamayan ve bazen yalnız düşüncelerinde yetişmiş biri olarak yerleşmiştir. Fakat ister dili ve üslubu, isterse de düşüncesi itibariyle, onun dünün ve bugünün şairleri arasında bir köprü olduğuna inanıyorum.
Bana bu çalışmanın meydana gelmesinde yol gösteren, kaynakların elde edilmesinde yardımcı olan hocalarım Dr. Ömer Bayram ve tez danışmanım Prof. Dr. Ömer Okumuş’a teşekkür ederim.

Hiç yorum yok: